“Wat begint als een voorstelling over online gedrag en schermverslaving, verandert in een subtiel gearrangeerde komedie over de tegenstelling tussen de generaties. Het verrukkelijke ‘Wunderbaum speelt live (online gaat het mis)’ verrast met een wrange twist en een subliem slot.” ★★★★★ NRC
Acteursgroep Wunderbaum gaat samen met schrijfster Annelies Verbeke op middelbare scholen het sociale media gebruik van leerlingen onderzoeken. Schoorvoetend - want we willen niet oud overkomen - maar met de gedachte dat het hoog tijd is om een voorstelling te maken over onze schermtijd. Sinds de iPhone in 2008 zijn massale glorierijke intrede deed in ons land, zijn we ‘hooked’. Ons gedrag veranderde, generatiekloven openbaarden zich.
Als ouders en opvoeders zijn we licht tot zwaar bezorgd. We horen verhalen over kinderen die in twintig Whatsapp-groepen verschillende identiteiten aannemen, er in het geheim een tweede telefoon op nahouden, op het dark web aan anorexia challenges deelnemen en nieuwjaar liever met hun vrienden online in ‘World of Warcraft’ vieren. Of is dat allemaal zwaar overdreven en moeten we vasthouden aan de liefde-aandacht-en-vertrouwen-mantra, die voor onze generatie ouders zo kenmerkend is?
En wat voor recht van spreken hebben we eigenlijk als we geregeld zelf scrollend naar een scherm zitten te staren als ons kind tegen ons praat? Of als we tot diep in de nacht tussen de series door van de actualiteiten naar Funda surfen?
‘Wunderbaum speelt live (online gaat het mis)’ is een voorstelling die een van de meest prangende vragen van deze eeuw niet uit de weg gaat: Hoeveel van onze tijd willen we online doorbrengen?
LET OP:
Deze voorstelling bevat beschrijvingen van online misbruik en seksueel geweld die als confronterend kunnen worden ervaren.
EDUCATIE
In samenwerking met de educatieafdeling van Theater Rotterdam heeft Wunderbaum een workshop ontwikkeld waarin scholieren in debat gaan over schermtijd. Want deze is inmiddels kostbaar geworden. Vanaf januari 2024 mogen scholieren officieel hun telefoon niet meer mee de klas in nemen.
Tijdens de workshop gaan zij met behulp van debat technieken en korte opdrachten in op het telefoongebruik van leerlingen én volwassenen. Want voor volwassenen geldt deze regel niet. Vurig beargumenteren de leerlingen de voor en nadelen van hun eigen schermtijd. Wat levert het je op als jouw telefoon niet meer mee de klas in mag? En wat lever je (naast je telefoon) als leerling in?
Meer weten over deze workshop: info@wunderbaum.nl
Met
- Mitchell Abionie
- Walter Bart
- Elvis de Launay
- Wine Dierickx
- Matijs Jansen
- Giari Knaapen
- Maartje Remmers
- Marleen Scholten
- Marleen Sparreboom
- Lars van Nistelrooij
- Toto van Stekelenburg
Tekst
- Annelies Verbeke
Live muziek en compositie
- Frank Rosaly
Licht en scenografie
- Julian Maiwald
Video ontwerp
- Noortje van den Eijnde
Kostuumontwerp
- Lotte Goos
Fotografie
- Sofie Knijff
- Nick Helderman
Regie assistentie
- Sasha Kurensky
Educatie
- Anne Marie Westerveen
Techniek
- Jens Bakker
- Pieter Bouma
Technische coördinatie
- Martijn Nieuwenburg
Productie
- Andrea van Bussel
- Sanne Priem
Co-producent
- Theater Rotterdam
Met steun van
- VSBfonds
- Stichting Elise Mathilde Fonds
- Fonds 21
- VriendenLoterij Fonds
- Fonds Podiumkunsten
- Gemeente Rotterdam
- Theater Rotterdam
Binnenkort
Gespeeld
-
February 2024
24
Theater de Veste
Delft -
February 2024
23
Chassé
Breda -
February 2024
22
Theater de Maagd
Bergen op Zoom -
February 2024
17
NTGent
-
February 2024
07
Het Nationale Theater
Den Haag -
February 2024
05
Musis en Stadstheater
Arhnem -
January 2024
30
Parktheater
Eindhoven -
January 2024
28
Stadsschouwburg Utrecht
-
January 2024
26
Internationaal Theater Amsterdam
ENG surtiteld -
January 2024
25
Internationaal Theater Amsterdam
ENG surtitled -
January 2024
24
Verkadefabriek
Den Bosch -
January 2024
21
Theater Rotterdam
Premiere -
January 2024
19
Theater Rotterdam
Try out -
January 2024
18
Theater Rotterdam
Try out -
January 2024
17
Theater Rotterdam
Try out
“De voorstelling is grotendeels satire, met lekker vet aangezette personages, zoals de onbeholpen dickpick-sturende vader die gevoeligheden graag weglacht (Walter Bart) of het lesbische powerkoppel (Wine Dierickx en Maartje Remmers) met een adoptiezoon (Mitchell Abionie), waar keiharde ambitie vóór kinderproblemen lijkt te gaan. Bijzonder geestig is Marleen Scholten als alleenstaande moeder, die haar onwetendheid over veel zaken overschreeuwt met platitudes.” ★★★★ Volkskrant
”..een ronde, rake, recht uit de tijd gegrepen comedy.” Theaterkrant
“De dans duurt zo’n tien minuten en had nog wel langer mogen duren. Het is het mooiste eindbeeld van een voorstelling dit seizoen.” ★★★★★ NRC
”..de gesprekken zijn uiterst kundig geschreven en worden goed gespeeld, zowel door de doorwinterde Wunderbaum-acteurs (Wine Dierckx, Walter Bart, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten) als door de toneelstudenten die hun kinderen spelen (Elvis de Launay, Mitchell Abionie, Giari Knaapen, Marleen Sparreboom en Lars Van Nistelrooij) en Toto van Stekelenburg (meester Jasper)” Etcetera
Actuele projecten
-
John & Gena -
De Hondenpoep Aanval -
Wie is de echte Italiaan?