Il disperato

Een gewone familie zit vast in een huis. Geen groot huis, gewoon.
Een familie zoals zovelen, misschien niet veel geld, gewoon zeg maar.
Ze hebben allemaal ruimte nodig, alleen.
Hoe definieer je die eigen ruimte?
Waar houdt onze gemeenschappelijkheid op?
Wie is deze gewone familie?
En hoe kun je de ander redden als je niet eens jezelf kunt redden?

Een moderne tragedie zonder uitweg.

In de afgelopen twee jaar zijn er veel gezinnen in financiële moeilijkheden geraakt, familiaire spanningen zijn opgelopen. 

Het geweld, de woede en de sociale afstand zijn gegroeid. 

Hebben we nog hoop?

Voor Il disperato (De wanhopige) onderzoekt Wunderbaum hoe iemand tot een wanhoopsdaad komt. 

De vraagt dringt zich op: wanneer noemen we iets een monsterlijke daad? 

De Franse toneelschrijver François Mauriac zegt: Wat is dat, een monster? Ik probeer figuren te beschrijven waarin het sublieme en het walgelijke, de laagste impulsen en de hoogste doelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat zijn mijn monsters.

Aftertalk vrijdag 20 oktober: Presentator Shula Tas in gesprek met criminologe en forensisch psychologe Marieke Liem


Marieke Liem
is hoogleraar Geweld en Interventies aan de Universiteit Leiden, waar zij en haar team de Dutch Homicide Monitor coördineren. Haar onderzoeksinteresses hebben betrekking op interpersoonlijk geweld, met specifieke onderzoeksprojecten naar doding in gezinsverband (waaronder partnerdoding, kinderdoding en ouderdoding), de relatie tussen geweld en psychische stoornis, doding gevolgd door zelfdoding, de effecten van langdurige detentie op gewelddadige delinquenten, en internationaal vergelijkend onderzoek naar dodelijk geweld.

Shula Tas is schrijver en presentator/programmamaker. Als freelancer maakte en presenteerde ze onder meer programma’s voor de Rode Hoed, de Balie en Paradiso en schreef ze voor o.a. Het Parool, Brandpunt+ en de Volkskrant. In 2023 onderzocht ze in de docuserie Shula door stad en Iand de culturele kloof tussen stad en platteland, voor het Algemeen Dagblad. In 2022 maakte ze haar literaire debuut met de roman Waar gezongen wordt, bij Uitgeverij Podium.

Van

  • Marleen Scholten

Met

  • Marleen Scholten
  • Alessandro Riceci
  • Ludovica Callerio
  • Elisabetta Bruni

Dramaturgie

  • Dafne Niglio

Scenografie

  • Maarten van Otterdijk

Kostuumontwerp

  • Rosa Mariotti

Fotografie

  • C. Trimboli
  • Luca Chiaudano

Producent

  • Wunderbaum
  • Associazione TRAK
  • Theater Rotterdam

Speciale dank aan

  • RomaEuropa
  • Zona K
  • Arti e Spettacolo
  • Tiziana Colla
  • Paolo Aniello
  • Paolo Giulini (criminoloog)
  • Roberto Bezzi (verantwoordelijke afdeling educatie huis van Bewaring Milaan)

Met steun van

  • IntercettAzioni - Centro di Residenza Artistica della Lombardia
  • Residenza Spazio Nobelperlapace / Arti e Spettacolo L'Aquila

Gespeeld

  • September 2024

    29

    Theater Rotterdam
    (NL boventiteld)

  • September 2024

    29

    Theater Rotterdam
    (NL boventiteld)

  • September 2024

    28

    Aftertalk
    Theater Rotterdam

  • September 2024

    28

    Theater Rotterdam
    (NL boventiteld)

  • September 2024

    25

    RomaEuropa Festival
    Rome

  • September 2024

    24

    RomaEuropa Festival
    Rome

  • July 2024

    14

    Kilowatt Festival
    Sansepolcro (IT)

  • October 2023

    21

    Frascati Amsterdam
    (NL boventiteld)

  • October 2023

    20

    Frascati Amsterdam
    (NL boventiteld)

  • October 2023

    19

    Frascati Amsterdam
    (NL boventiteld)

  • September 2023

    30

    FIT festival
    Lugano, Zwitserland (première)

  • September 2023

    30

    FIT festival
    Lugano, Zwitserland

  • February 2023

    10

    Zona K
    Milaan

  • February 2023

    09

    Zona K
    Milaan

  • November 2022

    26

    Teatro Arti e Spettacolo
    L'Aquila

  • November 2022

    10

    RomaEuropa Festival
    Rome

  • November 2022

    09

    RomaEuropa Festival
    Rome

“Fragiele mannelijkheid als tikkende tijdbom” (Theaterkrant)

Il disperato, ‘De wanhopige’, is de derde voorstelling van Marleen Scholten over de Italiaanse condition humaine, die staat voor die van ons allemaal. Je moet het kunnen zien, en de in Italië wonende Marleen Scholten ziet het.”

(De Groene Amsterdammer)

Join!

* indicates required

Actuele projecten