“Fragiele mannelijkheid als tikkende tijdbom” (Theaterkrant)
Een gewone familie zit vast in een huis. Geen groot huis, gewoon.
Een familie zoals zovelen, misschien niet veel geld, gewoon zeg maar.
Ze hebben allemaal ruimte nodig, alleen.
Hoe definieer je die eigen ruimte?
Waar houdt onze gemeenschappelijkheid op?
Wie is deze gewone familie?
En hoe kun je de ander redden als je niet eens jezelf kunt redden?
Een moderne tragedie zonder uitweg.
In de afgelopen twee jaar zijn er veel gezinnen in financiële moeilijkheden geraakt, familiaire spanningen zijn opgelopen.
Het geweld, de woede en de sociale afstand zijn gegroeid.
Hebben we nog hoop?
Voor Il disperato (De wanhopige) onderzoekt Wunderbaum hoe iemand tot een wanhoopsdaad komt.
De vraagt dringt zich op: wanneer noemen we iets een monsterlijke daad?
De Franse toneelschrijver François Mauriac zegt: Wat is dat, een monster? Ik probeer figuren te beschrijven waarin het sublieme en het walgelijke, de laagste impulsen en de hoogste doelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat zijn mijn monsters.
Aftertalk vrijdag 20 oktober: Presentator Shula Tas in gesprek met criminologe en forensisch psychologe Marieke Liem
Marieke Liem is hoogleraar Geweld en Interventies aan de Universiteit Leiden, waar zij en haar team de Dutch Homicide Monitor coördineren. Haar onderzoeksinteresses hebben betrekking op interpersoonlijk geweld, met specifieke onderzoeksprojecten naar doding in gezinsverband (waaronder partnerdoding, kinderdoding en ouderdoding), de relatie tussen geweld en psychische stoornis, doding gevolgd door zelfdoding, de effecten van langdurige detentie op gewelddadige delinquenten, en internationaal vergelijkend onderzoek naar dodelijk geweld.
Shula Tas is schrijver en presentator/programmamaker. Als freelancer maakte en presenteerde ze onder meer programma’s voor de Rode Hoed, de Balie en Paradiso en schreef ze voor o.a. Het Parool, Brandpunt+ en de Volkskrant. In 2023 onderzocht ze in de docuserie Shula door stad en Iand de culturele kloof tussen stad en platteland, voor het Algemeen Dagblad. In 2022 maakte ze haar literaire debuut met de roman Waar gezongen wordt, bij Uitgeverij Podium.
Van
- Marleen Scholten
Met
- Marleen Scholten
- Alessandro Riceci
- Ludovica Callerio
- Elisabetta Bruni
Dramaturgie
- Dafne Niglio
Scenografie
- Maarten van Otterdijk
Kostuumontwerp
- Rosa Mariotti
Fotografie
- C. Trimboli
- Luca Chiaudano
Producent
- Wunderbaum
- Associazione TRAK
- Theater Rotterdam
Speciale dank aan
- RomaEuropa
- Zona K
- Arti e Spettacolo
- Tiziana Colla
- Paolo Aniello
- Paolo Giulini (criminoloog)
- Roberto Bezzi (verantwoordelijke afdeling educatie huis van Bewaring Milaan)
Met steun van
- IntercettAzioni - Centro di Residenza Artistica della Lombardia
- Residenza Spazio Nobelperlapace / Arti e Spettacolo L'Aquila
Gespeeld
-
September 2024
29
Theater Rotterdam
(NL boventiteld) -
September 2024
29
Theater Rotterdam
(NL boventiteld) -
September 2024
28
Aftertalk
Theater Rotterdam -
September 2024
28
Theater Rotterdam
(NL boventiteld) -
September 2024
25
RomaEuropa Festival
Rome -
September 2024
24
RomaEuropa Festival
Rome -
July 2024
14
Kilowatt Festival
Sansepolcro (IT) -
October 2023
21
Frascati Amsterdam
(NL boventiteld) -
October 2023
20
Frascati Amsterdam
(NL boventiteld) -
October 2023
19
Frascati Amsterdam
(NL boventiteld) -
September 2023
30
FIT festival
Lugano, Zwitserland (première) -
September 2023
30
FIT festival
Lugano, Zwitserland -
February 2023
10
Zona K
Milaan -
February 2023
09
Zona K
Milaan -
November 2022
26
Teatro Arti e Spettacolo
L'Aquila -
November 2022
10
RomaEuropa Festival
Rome -
November 2022
09
RomaEuropa Festival
Rome
Il disperato, ‘De wanhopige’, is de derde voorstelling van Marleen Scholten over de Italiaanse condition humaine, die staat voor die van ons allemaal. Je moet het kunnen zien, en de in Italië wonende Marleen Scholten ziet het.”
Actuele projecten
-
Een familieportret -
La codista -
John & Gena