The Clowns Convention/ Der Clowns-Kongress

The Clowns Convention/ Der Clowns-Kongress

De clowns zijn terug!

In een wervelende show gaat een groep internationale clowns op zoek naar een weg uit de crisis. Kunnen de clowns de mensheid redden van de ondergang? Hebben zij met hun patent op humor de laatste strohalm tegen polarisering in handen?

De acteurs van Wunderbaum en Theaterhaus Jena trekken voor deze voorstelling zelf het clownspak aan en gaan op zoek naar de clown in zichzelf. Op de muziek van beatboxer en muzikant Joost Maaskant (a.k.a. MAASK) presenteren zij nog nooit eerder vertoonde clownsacts en onderzoeken of deze nog wel relevant zijn. Met de opkomst van de horror clown en het verdwijnen van het circus is de reputatie van de clown in gevaar. Worden ze nog wel serieus genomen? Zit de maatschappij nog wel te wachten op die confronterende spiegel?

We want you to join our army
And if you think we are just clowns you’re wrong.
You are the biggest clown yourself.


=EN=

The clowns are back!

In a swirling show, a group of international clowns searches for a way out of the crisis. Can clowns save humanity from destruction? Do they have the last straw against polarization?
For this performance, the actors of Wunderbaum and Theaterhaus Jena try on the clown costume themselves. To the music of beatboxer and musician Joost Maaskant (a.k.a. MAASK) they present never before seen clownsacts and investigate wheter they are still relevant. With the rise of the horror clown and the disappearance of the circus, the clown’s reputation is in danger. Are they still taken seriously? Is society still waiting for that confronting mirror?

We want you to join our army
And if you think we are just clowns you’re wrong.
You are the biggest clown yourself.


=DE=

The clowns are back!

Im Rahmen einer turbulenten Show sucht eine Gruppe internationaler Clowns einen Weg aus der Krise. Können sie die Menschheit vor dem Untergang bewahren? Sind sie das letzte Bollwerk vor der vollständigen Polarisierung?

Für die Vorstellung »Der Clowns-Kongress« verwandeln sich die Schauspieler*innen des Theaterhauses Jena und Wunderbaums selbst in Clowns. Zur Musik des Beatboxers und Musikers Joost Maaskant (a.k.a. MAASK) zeigen sie nie zuvor gezeigte Clownerien und erforschen, ob diese für die Gegenwart noch relevant sind. Mit dem Aufstieg der Horrorclowns und dem Verschwinden der Zirkusse ist die Reputation des Clownsgewerbes in Gefahr. Kann man sie noch ernstnehmen? Will sich die Gesellschaft von Clowns noch den Spiegel vorhalten lassen?

 

RECENSIES

Het fantastische collectief Wunderbaum is terug uit de lockdown… Het is een enorme vreugde de gepassioneerde acteurs bij dit congres van freaks weer terug op het toneel te zien.’
Frankfurter Allgemeine

De stiel van circusclown mag dan met uitsterven bedreigd zijn, die van acteur blijkt springlevend. Wat een (opzoek)werk, wat een knap inzicht van Wunderbaum. En wat een bravoure, wat een job: die van toneelspeler!’
Theaterkrant.nl 

‘Een congres van internationale clowns dat gaandeweg vervelt tot zelfhulpgroep: wat een heerlijk idee van Wunderbaum, een Nederlands-Vlaams-Duits-Italiaans collectief, dat al twee decennia garant staat voor genereus en maatschappijkritisch theater.’
De Standaard

De voorstelling van Wunderbaum is onvoorspelbaar en grappig, vooral wanneer tristesse de boventoon voert.’
De Morgen

Je ogen worden getrakteerd op prachtige, bonte scènebeelden, je lachspieren krijgen een work-out – ook al is het doel van de acrobatische toeren om te sterven, er wordt telkens herrezen – en het eindbeeld is prachtig.’
Knack.be

‘Een weerzien met liefdevolle karakters’
Libertad media

The Clowns Convention daar houden we wel van.’
Concertnews.be

Credits

BY AND WITH
Walter Bart, Pina Bergemann, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Joost Maaskant, Leon Pfannenmuller, Maartje Remmers, Marleen Scholten and Hanneke van der Paardt

MUSIC
Joost Maaskant

ASSISTANT DIRECTOR
Koen Verheijden

SPECIAL THANKS TO
Enrico Bonavera, Aus Greidanus Sr. and the Zona K residency in Milan, Paul du Bois-Reymond

STAGE & LIGHT DESIGN
Maarten van Otterdijk

COSTUME DESIGN
Sacha Zwiers

SOUND DESIGN
Rick Gobee

TECHNICAL COORDINATION
Siemen van der Werf | Ruimtetijd

TECHNICIANS
Nick van Doesum, Maarten Houdijk and Rick Gobee

PRODUCERS
Wunderbaum and Theaterhaus Jena

CO-PRODUCER
Theater Rotterdam & Theaterproductiehuis Zeelandia

SUPPORTED BY
Gemeente Rotterdam, Fonds Podiumkunsten, Fonds21 en Prins Bernhard Cultuurfonds

Speeldata

Andere voorstellingen

Ik heb spijt. / I have regrets. / Ich bereue.

Docutheater over politiek en persoonlijk berouw. “De Trump-stemmer die spijt heeft is een soort eenhoorn. Een sprookjesdier waarvan we denken dat het bestaat, en waarop we allemaal jacht maken. Maar nog niemand heeft hem ooit gezien.”(CNN-correspondent Martin Savidge, 25-7-17) Waarom willen we zo graag zien dat de ander spijt betuigt? Is berouwen een positieve kracht […]

Superleuk, maar voortaan zonder mij / A Supposedly Fun Thing, I'll Never Do Again /Schreklich amüsant - aber in Zukunft ohne mich

Met Superleuk, maar voortaan zonder mij publiceerde de Amerikaanse auteur David Foster Wallace tussen 1995 en 1997 zijn journalistieke ervaringen tijdens een zevendaagse cruise in de Caraïben op de ‘MS Nadir’. Voor Wunderbaum vormt dit essay over onze zelfvernietigende prestatie- en amusementscultuur het uitgangspunt voor een grootschalige gelijknamige locatie voorstelling. De Wunderbaum acteurs voegen aan […]

Beren/ Bears

Als iedereen volledig verantwoordelijk is voor zichzelf, zoals het extreme liberalisme wil, hoe ga je dan om met de beren die een gemeenschap belagen? New Hampshire, USA. Een groep hardcore libertijnen infiltreert in het idyllische stadje Grafton om zich vrij te vechten van alles wat hen stoort: belastingen, inmenging door de overheid, het verbod wapens […]