Schaapjes op het droge / Home and Dry / Schäfchen im Trockenen

Schaapjes op het droge / Home and Dry / Schäfchen im Trockenen

Sociale verliezers herkent men aan hun adres.

Maartje en Wine waren tieners in de jaren ’80. De tijd waarin het mogelijk was een huis met tuin te kopen in de binnenstad, ook al was je geen miljardair. Onze moeders prentten ons in: iedereen heeft gelijke kansen! Grijp ze! Jullie zijn de architect van je eigen geluk!

Nu, 30 jaar later, een man, een te zware lening en een paar kinderen rijker, groeien we samen met onze kroost uit ons huis, maar weten niet waarheen. Liever niet naar de buitenwijk. We vragen we ons af: “Waar is het mis gegaan? Hebben we het niet genoeg geprobeerd? Niet hard genoeg gewild?”

Hadden onze moeders ongelijk?
En wat vertellen wij straks aan onze dochters?

Maartje en Wine lazen Schaapjes op het droge, de Duitse succesroman van Anke Stelling:

Wine: “Het is alsof je over je eigen leven leest. Het is een tragi- komisch familiaal manifest. Een woedende aanklacht waar je ook om kan lachen.“

Maartje: “Het gaat om het besef dat sociale klasse, ondanks de idealistische ideeën uit je jeugd, natuurlijk een rol spelen.”

Samen met muzikant Harald Austbø gaan ze dit boek te lijf.


=ENG=

You can recognize social losers by their address.

Maartje and Wine were teenagers in the nineteen eighties. The time when it was still possible to buy a house with a garden in the inner city, even if you were not a multimillionaire. Our mothers always told us: everyone has equal opportunities! Go for it! You are the catalyst of your own happiness!

Now, 30 years on, with a husband, a too hefty loan and a few children, we wonder: what went wrong? Did we not try enough? Did we not want enough?
Our house is becoming too small for us and our offspring, but we do not have the slightest idea where we can move to. Preferably not to the Slotervaart. You can recognize social losers by their address.

Perhaps our mothers were wrong?

Maartje and Wine read Schäfchenim Trockenen, the successful novel of the German writer Anke Stelling:

Wine:“ It is as if you are reading about your own life. It is a tragicomic family manifest. A type of complaint that can also make you burst into laughter. “

Maartje: “It is all about the realization that social class obviously plays a role, despite the idealistic ideas from your youth.”

Together with musician and performer Harald Austbø, they take on this book.

 


=DE=

Soziale Verlierer erkennt man an ihrer Adresse.

Maartje und Wine waren in den Achtzigerjahren Teenager. In einer Zeit, in der es möglich war, in der Innenstadt ein Haus mit Garten zu kaufen, auch wenn man kein millionenschweres Bankkonto hatte. Unsere Mütter hatten uns eingeprägt: Jeder hat die gleiche Chance! Ergreif sie! Jeder ist seines Glückes Schmied!

Jetzt, 30 Jahre später, mit Ehemann, einer zu hohen Hypothek und ein paar Kindern platzt das Haus aus allen Nähten – und wir wissen nicht, wohin wir umziehen sollen. Lieber nicht in die Vorstadt. Und wir stellen uns die Frage: „Wo ist es schief gelaufen? Haben wir es nicht oft genug versucht? War unsere Suche nur halbherzig?”

Hatten unsere Mütter Unrecht?
Und was erzählen wir später unseren Töchtern?

Maartje und Wine haben Schäfchen im Trockenen, den deutschen Erfolgsroman von Anke Stelling, gelesen:

Wine: „Es kommt einem vor, als wäre das eigene Leben darin beschrieben. Es ist ein tragisch-komisches Familienmanifest. Eine wütende Anklage, über die man aber auch lachen kann.”

Maartje: „Es geht um die Erkenntnis, dass die soziale Klasse – trotz der idealistischen Ideen aus der Jugendzeit – sehr wohl eine Rolle spielt.”

Gemeinsam mit dem Musiker Harald Austbø setzen sie sich mit diesem Buch auseinander.

Credits

TEXT
After the novel of Anke Stelling

BY AND WITH
Maartje Remmers, Wine Dierickx and Harald Austbø

ACTORS ON VIDEO
Matijs Jansen and Walter Bart

ADAPTATION & DRAMATURGY
Koen Tachelet

COACHING
Jan Bijvoet and Matijs Jansen

TRANSLATION
Jeroen Versteele

SET & LIGHT DESIGN
Maarten van Otterdijk

COSTUME DESIGN
Karin van der Leeuw and Erik Bosman

LIVE MUSIC
Harald Austbø

CAMERA
Emo Weemhoff

VIDEO EDITING
Lot Rossmark and Rens Christiaansen

SOUND
Sam Huisman

TECHNICIANS
Rinke Bartelink and Toon Boland

PRODUCER
Wunderbaum

CO-PRODUCERS
Theater Rotterdam and Theaterhaus Jena

BOOK PUBLISHER
Verbrecher Verlag Berlin

Speeldata

Andere voorstellingen

Schaapjes op het droge / Home and Dry / Schäfchen im Trockenen

Sociale verliezers herkent men aan hun adres. Maartje en Wine waren tieners in de jaren ’80. De tijd waarin het mogelijk was een huis met tuin te kopen in de binnenstad, ook al was je geen miljardair. Onze moeders prentten ons in: iedereen heeft gelijke kansen! Grijp ze! Jullie zijn de architect van je eigen […]

Daar gaan we weer (White Male Privilege) / Here We Go Again (White Male Privilege) / Geht das schon wieder los

Een voorstelling over de bevoorrechte positie van witte mensen en hun gebrek aan benul daarvan. In Daar gaan we weer (White Male Privilege) reageren drie hoogopgeleide, witte West-Europeanen van bijna veertig op een opgehouden spiegel waarin ze een onfris verleden en een complex heden gereflecteerd zien. Een spiegel waar ze steeds moeilijker naast kunnen kijken. Vanuit […]

Superleuk, maar voortaan zonder mij / A Supposedly Fun Thing, I'll Never Do Again /Schreklich amüsant - aber in Zukunft ohne mich

Met Superleuk, maar voortaan zonder mij publiceerde de Amerikaanse auteur David Foster Wallace tussen 1995 en 1997 zijn journalistieke ervaringen tijdens een zevendaagse cruise in de Caraïben op de ‘MS Nadir’. Voor Wunderbaum vormt dit essay over onze zelfvernietigende prestatie- en amusementscultuur het uitgangspunt voor een grootschalige gelijknamige locatie voorstelling. De Wunderbaum acteurs voegen aan […]