Schaapjes op het droge / Home and Dry / Schäfchen im Trockenen

Schaapjes op het droge / Home and Dry / Schäfchen im Trockenen

Sociale verliezers herkent men aan hun adres

Maartje en Wine waren tieners in de jaren ’80. De tijd waarin het mogelijk was een huis met tuin te kopen in de binnenstad, ook al was je geen miljardair. Onze moeders lepelden ons in: iedereen heeft gelijke kansen! Grijp ze! Jullie zijn de architect van je eigen geluk!

Nu, 30 jaar later, een man, een te zware lening en een paar kinderen rijker, vragen we ons af: waar is het mis gegaan? Hebben we niet genoeg geprobeerd? Niet genoeg gewild?

Wij groeien samen met onze kroost uit ons huis, maar waar we heen moeten weten we niet. Liever niet naar Slotervaart.  Sociale verliezers herkent men aan hun adres.

Hadden onze moeders ongelijk?

Maartje en Wine lazen Schaapjes op het droge, de Duitse succesroman van Anke Stelling:

Wine: “ Het is alsof je over je eigen leven leest. Het is een tragi- komisch familiaal manifest. Een soort aanklacht waar je ook hard om mag lachen.“

Maartje: “ Het gaat om het besef dat sociale klasse, ondanks de idealistische ideeën uit je jeugd, natuurlijk een rol spelen”.

Samen met muzikant en speler Harald Austbø gaan ze dit boek te lijf.


=ENG=

You can recognize social losers by their address.

Maartje and Wine were teenagers in the nineteen eighties. The time when it was still possible to buy a house with a garden in the inner city, even if you were not a multimillionaire. Our mothers always told us: everyone has equal opportunities! Go for it! You are the catalyst of your own happiness!

Now, 30 years on, with a husband, a too hefty loan and a few children, we wonder: what went wrong? Did we not try enough? Did we not want enough?
Our house is becoming too small for us and our offspring, but we do not have the slightest idea where we can move to. Preferably not to the Slotervaart. You can recognize social losers by their address.

Perhaps our mothers were wrong?

Maartje and Wine read Schäfchenim Trockenen, the successful novel of the German writer Anke Stelling:

Wine:“ It is as if you are reading about your own life. It is a tragicomic family manifest. A type of complaint that can also make you burst into laughter. “

Maartje: “It is all about the realization that social class obviously plays a role, despite the idealistic ideas from your youth.”

Together with musician and performer Harald Austbø, they take on this book.

 

Credits

BY AND WITH
Maartje Remmers, Wine Dierickx and Harald Austbø

ADAPTATION & DRAMATURGY
Koen Tachelet

COACHING
Jan Bijvoet and Matijs Jansen

SET & LIGHT DESIGN
Maarten van Otterdijk

COSTUME DESIGN
Karin van der Leeuw and Erik Bosman

LIVE MUSIC
Harald Austbø

TECHNICIANS
Rinke Bartelink

PRODUCER
Wunderbaum

CO-PRODUCERS
Theater Rotterdam and Theaterhaus Jena

BOOK PUBLISHER
Verbrecher Verlag Berlin

Speeldata

Andere voorstellingen

Superleuk, maar voortaan zonder mij / A Supposedly Fun Thing, I'll Never Do Again /Schreklich amüsant - aber in Zukunft ohne mich

Met Superleuk, maar voortaan zonder mij publiceerde de Amerikaanse auteur David Foster Wallace tussen 1995 en 1997 zijn journalistieke ervaringen tijdens een zevendaagse cruise in de Caraïben op de ‘MS Nadir’. Voor Wunderbaum vormt dit essay over onze zelfvernietigende prestatie- en amusementscultuur het uitgangspunt voor een grootschalige gelijknamige locatie voorstelling. De Wunderbaum acteurs voegen aan […]

Ik heb spijt. / I have regrets. / Ich bereue.

Docutheater over politiek en persoonlijk berouw. “De Trump-stemmer die spijt heeft is een soort eenhoorn. Een sprookjesdier waarvan we denken dat het bestaat, en waarop we allemaal jacht maken. Maar nog niemand heeft hem ooit gezien.”(CNN-correspondent Martin Savidge, 25-7-17) Waarom willen we zo graag zien dat de ander spijt betuigt? Is berouwen een positieve kracht […]

Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen / What's happening, what's all this? / Hätte hätte Fahrradkette

In de voorstelling Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen is het publiek getuige van de opnames van een sitcom over de integratie van vluchtelingen in West-Europa. De serie wordt opgenomen voor de Arabische wereld, maar speelt zich af in het hart van De Europese Unie: een fietsenwinkel in het Oost-Duitse Thüringer Wald. Syrische, […]