Wie is de echte Italiaan? (Chi è il vero Italiano ?) Who is the real Italian? / Wer ist der echte Italiener?

Wie is de echte Italiaan? (Chi è il vero Italiano ?) Who is the real Italian? / Wer ist der echte Italiener?

In de zomer van 2016 verhuist Marleen Scholten met haar vriend en dochtertje naar Milaan.
Haar nieuwe buurman zegt: “Als je Italië wilt zien moet je naar de vergadering van Vereniging van Eigenaren komen. Daar zie je Italië.”
In Wie is de echte Italiaan? reconstrueert Marleen, samen met negen nieuwe landgenoten, de vergadering van 17 oktober 2016. Vastbesloten de Italiaanse volksaard te doorgronden zit ze de hele vergadering uit.
Italiaans gesproken met Nederlandse boventiteling.

In the summer of 2016, Marleen Scholten is moving to Milan with her partner and young daughter.
Her new neighbour says: “If you want to see Italy, you must come to the Association of Home Owners. There you will see Italy.”
In Who is the real Italian?, along with nine new compatriots, Marleen reconstructs the meeting of 17 October 2016. Determined to fathom out the Italian national character, she stays for the entire meeting.

Nell’estate del 2016 Marleen Scholten si è trasferita da Amsterdam a Milano con il suo compagno e sua figlia. Un giorno uno dei suoi nuovi vicini le ha detto: “Se vuoi vedere l’Italia, devi venire a una nostra assemblea di condominio. E’ lì che si vede l’Italia”.
Nello spettacolo Chi è il vero italiano? Marleen ha ricostruito l’assemblea del 17 ottobre 2016, accompagnata da nove nuovi vicini: decisa a comprendere la vera natura dei suoi concittadini, è rimasta fino alla fine della seduta.

Credits

BY AND WITH
Marleen Scholten, Nadia Alloggio, Angelo Carnevali, Walter Carluccio Cabrera, Naby Eco Camara, Angela Felicita Bonu, Edda Lo Russo, Paolo Mastromo, Lodi Rizzini, Michele Traficante

COMPOSITION AND LIVE MUSIC
Florentijn Boddendijk and Remco de Jong

SET AND LIGHT DESIGN
Maarten van Otterdijk

DRAMATURG
Silvia Bottiroli

PRODUCER
Wunderbaum

CO-PRODUCER
Mare Culturale Urbano and Theater Rotterdam

Speeldata

Andere voorstellingen

Daar gaan we weer (White Male Privilege)

Een voorstelling over de bevoorrechte positie van witte mensen en hun gebrek aan benul daarvan. In Daar gaan we weer (White Male Privilege) reageren drie hoogopgeleide, witte West-Europeanen van bijna veertig op een opgehouden spiegel waarin ze een onfris verleden en een complex heden gereflecteerd zien. Een spiegel waar ze steeds moeilijker naast kunnen kijken. Vanuit […]

Ik heb spijt. / I have regrets. / Ich bereue.

Docutheater over politiek en persoonlijk berouw. “De Trump-stemmer die spijt heeft is een soort eenhoorn. Een sprookjesdier waarvan we denken dat het bestaat, en waarop we allemaal jacht maken. Maar nog niemand heeft hem ooit gezien.”(CNN-correspondent Martin Savidge, 25-7-17) Waarom willen we zo graag zien dat de ander spijt betuigt? Is berouwen een positieve kracht […]

Het nationale lied (La canzone nationale) / The National Song / Das nationale Lied

Overal in Europa lijkt het idee van de natie aan populariteit te winnen. Wunderbaum stelt zich in Het nationale lied de vraag waarom mensen zich steeds meer aangetrokken voelen tot de muziek van eigen bodem. De muziek die ons verbindt en terugbrengt naar waar we vandaan komen. Zingt iedere lidstaat straks alleen nog zijn eigen […]