Helpdesk

Helpdesk

Vanuit haar hooggelegen callcenter kijkt Karen Vandeputte uit over de stad. Hier runt zij Caren’s Company: een helpdesk die voorziet in vrijwel alle diensten en producten. Een gesprek met ‘Caren’ is meer dan alleen maar een gesprek: het is een ervaring.
Kropen we een paar miljoen jaar geleden vanuit het water het vasteland op, nu kruipt Karen langzaam en onomkeerbaar de virtuele ruimte in. Voor haar diverse klanten moet zij telkens andere specialisaties beheersen. En terwijl ze voortdurend nieuwe identiteiten aanneemt, komt ze steeds verder los te staan van haar oude ik.
Helpdesk is een intieme voorstelling op een spectaculaire locatie, waarbij het publiek gaandeweg zijn voyeursrol loslaat en onderdeel wordt van Karens versplinterde realiteit.


 

=ENG=

From her call centre located high-up, Karen Vandeputte looks out over the city. Here she runs Caren’s Company: a helpdesk that provides practically all possible services and products. A conversation with ‘Caren’ is much more than just a conversation: it is an experience.
To help her various clients, she has to have a thorough command of ever-changing specializations. And while continuously adopting new identities, she increasingly loses her own old self.
Helpdesk is an intimate performance at a spectacular location, during which the audience gradually forgets its role of a voyeur and becomes part of Karen’s fragmented reality.


 

=DE=

Karen Vandeputte blickt von ihrem Callcenter in großer Höhe über die Stadt. Hier leitet sie Caren’s Company: Ein Helpdesk, der fast alle Dienstleistungen und Produkte anbietet. Ein Gespräch mit “Caren” ist mehr als nur ein Gespräch: Es ist ein Aha-Erlebnis.
Vor ein paar Millionen Jahren sind wir vom Wasser aufs Festland gekrochen, aber jetzt kriecht Karen langsam und unumkehrbar in den virtuellen Raum hinein. Für ihre verschiedenen Kunden muss sie sich immer wieder neue Spezialisierungen aneignen. Und während sie ständig neue Identitäten annimmt, löst sie sich zunehmend von ihrem alten Selbst.
Helpdesk ist eine intime Aufführung an einem spektakulären Ort, an dem das Publikum nach und nach die Rolle des Voyeurs loslässt und ein Teil von Karens fragmentierter Realität wird.


Wine Dierickx won in 2016 de Theo D’Or toneelprijs (voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol) voor haar rol in Helpdesk.

Helpdesk werd geselecteerd voor het Nederlandse en Vlaamse Theaterfestival 2016.

“Wine Dierickx is de gedroomde helpdeskdame: ze is representatief, invoelend, meegaand en heeft een uitermate prettige stem.”

Dick van Teylingen (Theaterkrant)

“Actrice Wine Dierickx heeft hier de stad vol dolende zielen aan haar voeten en dat ziet er even beeldschoon als doodeenzaam uit.”

Karin Veraart (Volkskrant)

“In deze prachtige, geestige en betekenisvolle solo van theatercollectief Wunderbaum speelt de Vlaamse Dierickx een telefonische hulpverlener, een vrouw die tegelijk klusjesvrouw, therapeute, vriendin, klankbord en uitlaatklep is.”

NRC

“Meesterlijk subtiel verliest Dierickx zich in haar rol van biechtmoeder, callgirl en zorgslavin”

Wouter Hillaert (Standaard)

 

Credits

WITH
Wine Dierickx and Rosa Reuten

TEXT
Wine Dierickx, Matijs Jansen, Rosa Reuten

DIRECTED BY
Matijs Jansen

SOUND DESIGN
Richard Janssen

SET AND LIGHT DESIGN
Maarten van Otterdijk

PRODUCER
Wunderbaum

CO-PRODUCER
Rotterdamse Schouwburg

MEDIA

Andere voorstellingen

Schaapjes op het droge / Home and Dry / Schäfchen im Trockenen

Sociale verliezers herkent men aan hun adres. Maartje en Wine waren tieners in de jaren ’80. De tijd waarin het mogelijk was een huis met tuin te kopen in de binnenstad, ook al was je geen miljardair. Onze moeders prentten ons in: iedereen heeft gelijke kansen! Grijp ze! Jullie zijn de architect van je eigen […]

Superleuk, maar voortaan zonder mij / A Supposedly Fun Thing, I'll Never Do Again /Schreklich amüsant - aber in Zukunft ohne mich

Met Superleuk, maar voortaan zonder mij publiceerde de Amerikaanse auteur David Foster Wallace tussen 1995 en 1997 zijn journalistieke ervaringen tijdens een zevendaagse cruise in de Caraïben op de ‘MS Nadir’. Voor Wunderbaum vormt dit essay over onze zelfvernietigende prestatie- en amusementscultuur het uitgangspunt voor een grootschalige gelijknamige locatie voorstelling. De Wunderbaum acteurs voegen aan […]

Ik heb spijt. / I have regrets. / Ich bereue.

Docutheater over politiek en persoonlijk berouw. “De Trump-stemmer die spijt heeft is een soort eenhoorn. Een sprookjesdier waarvan we denken dat het bestaat, en waarop we allemaal jacht maken. Maar nog niemand heeft hem ooit gezien.”(CNN-correspondent Martin Savidge, 25-7-17) Waarom willen we zo graag zien dat de ander spijt betuigt? Is berouwen een positieve kracht […]