Helpdesk

Helpdesk

Vanuit haar hooggelegen callcenter kijkt Karen Vandeputte uit over de stad. Hier runt zij Caren’s Company: een helpdesk die voorziet in vrijwel alle diensten en producten. Een gesprek met ‘Caren’ is meer dan alleen maar een gesprek: het is een ervaring.
Kropen we een paar miljoen jaar geleden vanuit het water het vasteland op, nu kruipt Karen langzaam en onomkeerbaar de virtuele ruimte in. Voor haar diverse klanten moet zij telkens andere specialisaties beheersen. En terwijl ze voortdurend nieuwe identiteiten aanneemt, komt ze steeds verder los te staan van haar oude ik.
Helpdesk is een intieme voorstelling op een spectaculaire locatie, waarbij het publiek gaandeweg zijn voyeursrol loslaat en onderdeel wordt van Karens versplinterde realiteit.

From her call centre located high-up, Karen Vandeputte looks out over the city. Here she runs Caren’s Company: a helpdesk that provides practically all possible services and products. A conversation with ‘Caren’ is much more than just a conversation: it is an experience.
To help her various clients, she has to have a thorough command of ever-changing specializations. And while continuously adopting new identities, she increasingly loses her own old self.
Helpdesk is an intimate performance at a spectacular location, during which the audience gradually forgets its role of a voyeur and becomes part of Karen’s fragmented reality.

Karen Vandeputte blickt von ihrem Callcenter in großer Höhe über die Stadt. Hier leitet sie Caren’s Company: Ein Helpdesk, der fast alle Dienstleistungen und Produkte anbietet. Ein Gespräch mit “Caren” ist mehr als nur ein Gespräch: Es ist ein Aha-Erlebnis.
Vor ein paar Millionen Jahren sind wir vom Wasser aufs Festland gekrochen, aber jetzt kriecht Karen langsam und unumkehrbar in den virtuellen Raum hinein. Für ihre verschiedenen Kunden muss sie sich immer wieder neue Spezialisierungen aneignen. Und während sie ständig neue Identitäten annimmt, löst sie sich zunehmend von ihrem alten Selbst.
Helpdesk ist eine intime Aufführung an einem spektakulären Ort, an dem das Publikum nach und nach die Rolle des Voyeurs loslässt und ein Teil von Karens fragmentierter Realität wird.

Credits

WITH
Wine Dierickx and Rosa Reuten

TEXT
Wine Dierickx, Matijs Jansen, Rosa Reuten

DIRECTED BY
Matijs Jansen

SOUND DESIGN
Richard Janssen

SET AND LIGHT DESIGN
Maarten van Otterdijk

PRODUCER
Wunderbaum

CO-PRODUCER
Rotterdamse Schouwburg

Andere voorstellingen

Het nationale lied (La canzone nationale) / The National Song / Das nationale Lied

Overal in Europa lijkt het idee van de natie aan populariteit te winnen. Wunderbaum stelt zich in Het nationale lied de vraag waarom mensen zich steeds meer aangetrokken voelen tot de muziek van eigen bodem. De muziek die ons verbindt en terugbrengt naar waar we vandaan komen. Zingt iedere lidstaat straks alleen nog zijn eigen […]

Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen / What's happening, what's all this? / Hätte hätte Fahrradkette

In de voorstelling Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen is het publiek getuige van de opnames van een sitcom over de integratie van vluchtelingen in West-Europa. De serie wordt opgenomen voor de Arabische wereld, maar speelt zich af in het hart van De Europese Unie: een fietsenwinkel in het Oost-Duitse Thüringer Wald. Syrische, […]

Superleuk, maar voortaan zonder mij / A Supposedly Fun Thing, I'll Never Do Again /Schreklich amüsant - aber in Zukunft ohne mich

Met Superleuk, maar voortaan zonder mij publiceerde de Amerikaanse auteur David Foster Wallace tussen 1995 en 1997 zijn journalistieke ervaringen tijdens een zevendaagse cruise in de Caraïben op de ‘MS Nadir’. Voor Wunderbaum vormt dit essay over onze zelfvernietigende prestatie- en amusementscultuur het uitgangspunt voor een grootschalige gelijknamige locatie voorstelling. De Wunderbaum acteurs voegen aan […]